Črna skrinjica

8. 4. 2014

Na vsakem letalu sta dve črni skrinjici, ki snemata različne podatke o letenju in tako pomagata ugotoviti vzroke za nesrečo.

Črna skrinjica je rdeče barve
Črna skrinjica je elektronska naprava na letalu. Črna ji pravimo zato, ker prinaša slabe, črne novice. V resnici je rdeče ali oranžne barve, saj sta ti bolj opazni in ju preiskovalci lažje najdejo.

Na letalu sta vedno dve skrinjici
Vsako letalo ima dve črni skrinjici. Nameščeni sta v repu letala, ker je ta ob nesrečah običajno najmanj poškodovan. Prva snema zvok v pilotski kabini. Zapisuje pogovore med pilotom in nadzorniki letenja ter vse zvoke v pilotski kabini, kar preiskovalcem pomaga pri ugotavljanju vzrokov nesreče. Pogovori, ki jih spremlja prva skrinjica, so zabeleženi za zadnji dve uri pred morebitno nesrečo. Druga skrinjica pa med letenjem zapisuje več kot 300 podatkov, na primer temperaturo, višino in smer. Podatki v njej so zabeleženi tudi do zadnjih 25 ur pred morebitno nesrečo.

Signal iz skrinjic še mesec dni po nesreči
Skrinjici oddajata signal še 30 dni po nesreči, da ju preiskovalci lažje najdejo. Zelo namreč pomagata pri ugotavljanju vzrokov nesreče.

Prve skrinjice že pred 40 leti
Potniška letala opremljajo z črnimi skrinjicami že dobrih štirideset let. Prve snemalne naprave so snemale pogovore v pilotski kabini in beležile tudi stanje nekaterih vitalnih sistemov na letalu. Teh naprav se je domislil Avstralec David Warren, ki je bil sicer specialist za letalska goriva in član komisije, ki je preiskovala vzroke letalske nesreče prvega potniškega letala na reakcijski pogon. Avstralija je bila prva država, ki je predpisala obvezno opremljanje vseh potniških letal s temi napravami.

 
Pri nastajanju prispevka nam je pomagal Borut Podgoršek iz Slovenskega letalskega portala - sierra5.net.