Kako s pomočjo pravilne rabe podrobnosti izboljšati besedilo

1. 6. 2021 - Ne preveč, ne premalo, pa ravno prave

V grobem lahko večino literarnih besedil, vključno s šolskimi spisi, razdelimo na opise in dialoge. Z opisi seveda bralcu poskušamo pričarati okolje, v katerem se odvija zgodba. Ker je ta običajno izmišljena, jo s posameznimi podrobnostmi lahko naredimo bolj verjetno in s tem bralcu ponudimo boljšo izkušnjo.

V prepričljivo opisano okolje se je pač lažje vživeti. O tem, zakaj so podrobnosti pomembne, sem že pisal. Tokrat nekaj besed o tem, koliko podrobnosti dodati, da ne bo dolgočasno, in katere, da bo čim bolj zanimivo?

Manj je več

(Uvodni prizor Janka in Metke z ilustracijo Richarda Scholza)

Samo bistveno

(Iz knjige Princi in princese Henryja Justica Forda)

Prepletimo podrobnosti z akcijo

(Bi znali opisati drevje, kot ga je narisal Arthur Rackham v Ondini?)

Drugi pristop se omejuje le na opise. Osebno nisem velik ljubitelj opisovanja, čeprav sem v obdobju, ko sem pisal ljubezenske romane, porabil stotine besed za opis različnih pokrajin ali občutkov. Zato vas raje napotim k branju velemojstra opisov J. R. R. Tolkiena, ki v svojih romanih nekaj tako enostavnega, kot ’odšli so v gozd’ spremeni v pravi domišljijski film, v katerem rasejo gore, se zbirajo drevesa, prepletajo veje, ...

(Zgoraj je le pet izmed številnih odtenkov zelene, ki se uradno imenujejo 'gozdno zelena')

http://vintagebooks.joomla.com/8-fairy-tales/10-hansel-and-gretel-by-richard-scholz
https://vintageillustrators.weebly.com/book-of-princes-and-princesses.html
https://myfairyland.jimdofree.com/mermaid/undine/
https://drawingblog.mycoloringland.com/green-colors-shades/

Napisal Tomo Kočar, pisatelj in publicist