Dialogi niso le za klepet

27. 11. 2020 - Nekaj možnosti za boljšo izrabo dialogov

Dialogi so pomemben del vsake pripovedi, posebej, kadar so dobro napisani. Škoda bi bilo, če jih ne bi vključevali v šolske spise. Slovnična pravila z narekovaji, ločili in začetnicami nas pri tem ne bi smela ovirati, saj jih je malo in se jim hitro privadimo.

Že pred časom sem pisal, da morajo biti dialogi zanimivi, informativni in brez mašil. Z njimi lahko brez dolgoveznega opisovanja bolje predstavimo posamezne nastopajoče v zgodbi, saj vsak lik uporablja svoj besednjak, iz katerega lahko bralec brez truda in pogosto celo nehote izve veliko o osebnosti, izobrazbi in izvoru določene osebe v spisu.

Tokrat se bom posvetil še trem področjem, kjer velja uporabiti dialoge.

1. Zakaj bi imeli le enega pripovedovalca?

Običajna oblika zgodbe je taka:

Toda za razumljiv in tekoč potke pripovedi pogosto pripovedovalca niti ne potrebujemo. Skoraj vse se da povedati kar skozi dialoge. Ko boste naslednjič gledali televizijsko serijo, bodite pozorni. V večini primerov pripovedovalca niti nimajo.

Pravzaprav je eno od pravil pisanja za radio ali televizijo, da se vsaj poskusiomo pripovedovalcu povsem izogniti. Dialogi lahko povedo praktično vse. Že res, da slika na televiziji veliko lažje vzpostavi prizorišče dogajanja, kot je to v pisani besedi, a bistvo zgodbe so odnosi med nastopajočimi liki, njihove želje, težave, nesporazumi.

Vse to je moč skozi pogovor predstaviti celo lažje, hitreje in predvsem bolj privlačno kot s pripovedjo.

Dovolite, da uporabim poenostavljen uvodni dialog iz ene meni najljubših knjig sploh - iz Štoparskega vodnika po galaksiji.

In tako naprej do prihoda Vogonov, ki razstrelijo planet.

Že v uvodnem delu smo torej naleteli na nejasen, a zanimiv odnos, iz katerega se razvje napeto in zabavno dogajanje. Točno tako, kot si želimo v spisih.

Iz dialoga izvemo, kdo je Artur, kakšne težave ima, kdo mu bo pomagal, zakaj so njegove težave pravzaprav zanemarljive, prav kmalu pa se pojavi še prava ljubezenska zgodba.

Bi znali tudi vi le z dialogi predstaviti celotno zgodbo?

2. Dialogi lahko predstavijo nastopajoče like celo bolje od pripovedovalca.

Namesto, da osebe v zgodbi preprosto opišemo, njihove lastnosti predstavimo skozi dialoge. Na primer:

Iz tega kratkega dialoga je jasno, da je A odločen, nepotrpežljiv, ukazovalen. Ni vajen, da se mu kdo upira, svojih dejanj ne pojasnjuje in ne opravičuje. Zlahko si ga predstavljamo kot nasilneža, kriminalca, morda vsaj vodstvenega delavca v podjetju, ki deluje v hudi konkurenci.

B je po drugi plati počasnejši, deluje bolj premišljeno, morda je celo len. Iz pogovora se tudi zdi, da je osebi A nekako podrejen. Morda gre za razmerje v družini, na delovnem mestu, morda je prišlo do tega razmerja zgolj zaradi dejstva, da A ve nekaj, česa B še ne ve. Na tem mestu se takoj postavi vprašanje, kaj ve A in ali se res tako mudi, da ni časa za pojasnila, ali pa poskuša A svojo prednost (ima informacijo, ki je B nima) samo izkoristiti. Nastavki za zanimiv zaplet so torej tu.

Skozi dialoge lahko seveda vnesemo še trenutna razpoloženja likov v zgodbi. Namesto, na primer, da napišemo, kako se je nekdo prestrašil, lik jeclja. Neodločno osebo predstavijo nedokončane povedi. Jezo izrazimo s kako krepkejšo besedo (namesto kletvic lahko morda napišemo *"#* ali kaj podobnega, kar ima primeren grafični učinek. Za politike je seveda značilno, da nikoli ne odgovorijo na vprašanja, a hkrati dajejo vtis, da vedo vse.

Če hočemo prikazati, da igra nekdo dvojno igro, pokažemo, da oseba C osebi A govori eno in osebi B drugo. Njegove laži ne razkrivamo skozi pripoved, ampak pustimo, da jo bralec razkrije skozi dialoge. Bralci imajo radi uganke, naredimo jim torej veselje.

3. Vsak lik mora imeti določen motiv.

Brez motiva niti iz postelje ne vstanemo. Ni pomembno, ali moramo v šolo, ali se je nad travnikom ustavila vogonska ladja, ki bo razstrelila planet, razlog, da storimo karkoli, preprosto mora biti (a ga po možnosti predstavimo skozi akcijo, ne opisovanje). Motive likov seveda prav tako predstavimo skozi dialoge.

Prvi dialog med Rdečo kapico in volkom je šolski primer motivov. Ona bi rada babaici naredila veselje (in se ob tem morda še malo kratkočasila), on si predvsem želi obilnega prigrizka. Nič od tega ni zapisano v zgodbi, a je iz dialoga (stavim, da ga znate obnoviti na pamet) bralcu, oziroma poslušalcu takoj jasno, česa si kdo želi.

Ker se želji obeh likov ne izključujeta, lahko deklica začne nabirati rože, mrcina pa pohiti po bližnjici do babičine hiše.

Toda v naslednjem dialogu je drugače. Deklica hoče babico, v postelji pa se skriva volk. On, po drugi plati, po obilnem kosilu hlepi še po posladku. Čeprav je dialog zapisan kot zapeljevanje, je jasno, da je Rdeča kapica v konfliktu. Zdi se ji, da je nekaj narobe, a del nje vseeno želi verjeti, da je v postelji njena babica.

Njena vse večja stiska in hkrati vse večja moč volka, sta iz dialoga očitni. Tako dober je, da ga pozna stotine milijonv ljudi po vsem svetu. Tako dober, da sem ga v tej rubriki omenil že vsaj petkrat in ga bom gotovo še.

Takšnih dialogov si želimo brati in takšne velja pisati.

Osnovno pravilo je, da si vsak od likov nečesa želi, le malo manj pomebno pravilo pa je, da so si liki pri izpolnjevanju svojih želja v napoto.

O čem bi raje brali? O osebah A in B, ki sta mirno opravila svoje sobotne nakupe, ali o osebah A in B, ki sta se v trgovini spoprijeli za zadnji zavitek toaletnega papirja, njun spor pa je pripeljal v vsesplošno obmetavnaje s suhim kvasom in drugimi dragocenostmi?

Naj bo dovolj. Bodite torej pozorni na dialoge v filmih in serijah, ki jih gledate, in poskusite spretnost tistih, ki so jih zapisali in odigrali, prenesti v svoje šolske spise.

Do naslednjič!

Vsi uporabljeni slikovni viri so v javni lasti:

https://vintageillustrators.weebly.com/pied-piper-of-hamelin-kate-greenaway.html

https://yesterdaysdream.hatenadiary.com/entry/2019/02/24/174717

https://pravljice.wordpress.com/2020/11/26/svinjski-pastir/

Napisal Tomo Kočar, pisatelj in publicist

SLONTASTIČEN POZOR!

Predenje - zanimiv pojav pri mačkah. Spoznajmo ga podrobneje.