Postopno uvajanje Zavedamo se, da ponovno odprtje vrtcev pomeni vnovično uvajalno obdobje, zato vrtcem svetujemo, naj bo organizacija vzgojno-izobraževalnega dela prilagojena tako, da otroci v čim krajšem obdobju pridobijo občutek varnosti in zaupanja, strokovni delavci naj ne hitijo z izvajanjem programa, četudi vsi cilji kurikula ne bodo doseženi. Topli dnevi - več igre v naravi! Vzgojiteljem in vzgojiteljicam v vrtcih svetujejo, naj več časa namenijo igri v naravi, branju otroške literature, slikanic, ustvarjalnim igram, dejavnosti naj organizirajo po kotičkih, ki naj bodo opremljeni z materialom, ki se pogosto menja. Način dela in pristop do otrok naj bi bila pomembnejša od načrtovane vsebine. Glede higienskih standardov, ki jih je pripravil Nacionalni inštitut za javno zdravje: "Zagotovo ta higienski režim zahteva neke nove navade, ki jih bomo zagotovo sčasoma pridobili. Vzgojiteljica naj mirno vzame otroka v naročje in ga potolaži ‒ tako kot je to počela, preden je prišlo do te epidemije." Ko gre za manjše otroke se na zavodu zavedajo, da je druženje, interakcije med njimi nemogoče odpraviti. "Seveda se bodo otroci družili, tudi učitelji se otrokom morajo približati, saj to daje občutek varnega učnega okolja."V OŠ ponavljanje snovi, individualno delo Tudi v prvi triadi osnovnih šol so navodila podobna kot v vrtcih: naprej uvajalno obdobje enega tedna, v katerem bodo snov ponavljali in poglabljali, nato individualno delo, ocenjevanje le v primerih, ko je to potrebno. Pomembna je pozitiva naravnanost učiteljev.En teden kasneje devetošolci V šole se s 25. majem vračajo tudi devetošolci. V zaključnih letnikih srednjih šol naj bo pouk usmerjen v zaključevanje ocen in morebitno popravljanje oz. izboljševanje ocen, pri čemer pa na zavodu priporočajo, naj imajo dijaki že pred vrnitvijo v šolske klopi večino ocen zaključenih. Kaj pa ostali - mnogi so mennja, da gre za diskriminacijo Številne je zmotilo tudi to, da doma ostajajo osnovnošolci od 4. do 8. razreda, medtem ko morajo njihovi starši znova na delo. Pomisleki so, ali se je devetletnik res sposoben sam šolati doma. "Mi bi radi videli, da bi bile razmere takšne, da bi pouk normalno stekel v vseh devetih razredih in tudi v srednješolskih programih. Razumem stiske, o tem smo se veliko pogovarjali, prepričan sem, da nam bo v tem času oz. bo uspelo tudi staršem/učiteljem razporediti delo. Nekaj samostojnega dela so zagotovo sposobni opraviti učenci, verjetno pa celotnega dela izobraževanja na daljavo v enaki meri kot do zdaj, ko so bili skupaj s starši, ne bo mogoče opraviti." "Menimo, da se bodo znotraj šole lahko organizirali tako, da bo ‒ čeprav so v prvi triadi skupine učencev manjše ‒ pouk mogoče izvesti v okviru delovnega časa. Na pomoč lahko priskočijo učitelji podaljšanega bivanja, učitelji t. i. vzgojnih predmetov ... Verjamem, da je mogoče organizirati delo tako, da bodo učenci imeli kakovosten in varen pouk." Vinko Logaj z zavoda za šolstvo
V vrtce le tisti, ki nimajo drugega varstva Ministrstvo za izobraževanje poziva starše, naj v začetnem obdobju v vrtce pripeljejo samo tiste otroke, za katere ne morejo zagotoviti varstva doma. A nekatere napovedi kažejo, da se bo v ponedeljek v vrtce vrnilo kar precej otrok ‒ vodja oddelka za vrtce in izobraževanje na MOL-u Marija Fabčič je za Radio Slovenija dejala: "Prejšnji petek so preliminarni podatki pokazali, da se bo v vrtce vrnilo približno 60 odstotkov otrok, imamo pa tudi vrtce, kjer je namero izrazilo 76 odstotkov staršev, kar je zelo veliko, višje od povprečja." Po besedah Fabčičeve se v ljubljanskih vrtcih pospešeno pripravljajo na zagon dejavnosti: "Vrtci se ta teden čistijo in razkužujejo, da bodo pripravljeni na otroke." Ravnateljica poklicne šole Bežigrad v Ljubljani Fani Al-Mansur pa dodaja: "Čeprav smo generalno očistili šolske prostore in jih razkužili, bomo zdaj to vajo ponovili."V prvem starostnem obdobju naj bi bilo v skupini 8 otrok, v 2. starostnem obdobju pa 10. "Želeli bi si odpreti šole v celoti, a žal zaradi zdravstvenih tveganj to ni mogoče," je dejal sekretar na ministrstvu za izobraževanje Damir Orehovec. "Ker imamo ugodno epidemiološko sliko, je delno odpiranje smiselno. S tem vprašanjem se ukvarjajo številne države. Odprtje bo staršem zagotovilo več časa za delo," je dodala Polonca Truden Dobrin iz Nacionalnega inštituta za javno zdravje. Treba bo podpisati izjavo, da otrok v zadnjih 14 dneh ni imel bolezenskih znakov ali bil v stiku z osebo, pozitivno na covid. Če tega straši ne bodo podpisali, vrnitev v vzgojno-izobraževalno ustanovo ne bo mogoča. To priporočilo veljajo tudi za zaposlene. O tem, ali bo imel starš otroka, ki v zadnjih dneh ni bil popolnoma zdrav in zato ne sme v vrtec ali šolo, pravico do varstva oz. bolniške odsotnosti, bo odločal otrokov osebni zdravnik. "Starše prosimo, da v tej začetni fazi v vrtce pripeljejo samo tiste otroke, za katere ne morejo zagotoviti varstva doma. Starši, ki otrok ne bodo vključili v vrtec, bodo do konca maja oproščeni plačil," je zagotovil Orehovec. Vzgojiteljica v skupini naj bo stalna, vzgojitelji pa naj med sabo med odmori in na hodnikih vzdržujejo razdaljo. Otroški ležalniki morajo biti postavljeni na največji mogoči razdalji, otroci iz različnih skupin se med seboj ne smejo mešati, odsvetovana je uporaba skupnih zunanjih igral. Otroci naj od doma ne prinašajo igrač ali knjig, ninice in dude bo osebje za posamičnega otroka shranilo za čas med spanjem. V skupini pa naj bodo na voljo le pralne igrače. "Čim več dejavnosti naj se načrtuje v večjih prostorih in na prostem," je dodala Polonca Truden Dobrin.
Osnovna šola: pouk od doma od 4. do 8. razreda Za prvo starostno skupino je predviden začetek pouka 18. maj, za 9. razrede pa 25. maj, delo bo potekalo v manjših skupinah, do 15 otrok. Pouk za učence od 4. do 8. razreda bo še naprej potekal na daljavo, razen za posamezne učence, ki so neocenjeni, negativno ocenjeni oz. imajo težave pri izvajanju pouka na daljavo ‒ te lahko šola po 25. maju povabi v šolske prostore za individualni pouk. Ker je v Sloveniji osnovna šola obvezna, se otroci prve triade morajo vrniti v šolo, je poudaril sekretar na ministrstvu za izobraževanje. Ustrezne institucije bodo tudi preverjale, zakaj otrok manjka. Oproščeni so le tisti z boleznimi, ki so jih kot rizične označili pediatri. "Otroci so se v času pojava bolezni manj testirali, predvsem ker niso imeli težjega poteka," opozarja Polonca Truden Dobrin. Prekuženost pri otrocih je primerljiva s prekuženostjo v drugih starostnih skupinah, pa je pokazala nacionalna raziskava. Osnovni ukrep je zato oblikovanje manjših skupin, kjer lahko otroci in zaposleni komunicirajo tako kot doma. "Tako lahko poskrbimo za otrokove potrebe, obenem pa zmanjšamo možnost širjenja okužbe." Pouk v glasbenih šolah se bo začel 18. maja, a le individualno delo, skupinsko bo še vedno na daljavo.
T. M. Foto: Pixabay