Kljub karanteni, ne pozabite na D vitamin!

6. 5. 2020

Velikokrat slišimo, da kdo reče, da gre na vitamin D, kar pomeni, da gre ven na sončka ali morda na morje. Koliko pa je v resnici sonce povezano z vitaminom D? Moramo sedaj, ko smo več doma res paziti, da ga vi kot starši dobite dovolj, seveda pa to velja tudi za otroke in vse ostale? Je sprehod po soncu res tako nujen za tvorbo vitamina D v telesu?

Poglejmo torej, kaj o vitaminu menijo strokovnjaki, zdravniki in dermatologi, saj so takšna mnenja najbolj strokovna in pravilna. 

Vitamin D3 se lahko ob sončni svetlobi pod vplivom ultravijoličnih žarkov skupine B žarkov sintetizira v koži. Da bo pod vplivom svetlobe nastalo dovolj vitamina D, moramo kožo nastaviti soncu le za nekaj minut na dan. Zadostuje, da pride v stik s soncem samo nekaj kvadratnih centimetrov kože: površina hrbtišč rok in obraza. Ob normalni izpostavljenosti sončnim žarkom med aprilom in oktobrom (ko so obraz in hrbtišči rok soncu izpostavljeni najmanj nekaj minut dnevno) se v koži sintetizira 20-50 µg vitamina D dnevno, kar zadostuje potrebam našega telesa.

Daljši čas sončenja ne omogoča nastajanja večje količine vitamina. Zaloge, ki sicer lahko nastanejo, so minimalne in zadoščajo za največ 60 dni.

Pomanjkanje vitamina D pri odraslih velikokrat ni razpoznavno, saj so znaki, ki kažejo na to, blagi, neznačilni in se počasi razvijajo. Blagi znaki, ki nakazujejo na pomanjkanje vitamina D, so izčrpanost, fizična oslabelost, bolečine v mišicah in kosteh, na primer bolečine v križnem predelu pri ženskah, utripajoče bolečine v križu, v medenici, spodnjih okončinah, bolečine ob pritisku na prsnico ali golenico ter oslabelost mišic.

Nekatere skupine ljudi imajo večje tveganje, da se pri njih pojavi pomanjkanje vitamina D; to so starejši od 65 let, dolgotrajno dojenje brez dodatnega uživanja vitamina D, temna polt, bivanje v zaprtih prostorih, debelost. Tudi uživanje nekaterih zdravil lahko privede do takšnih težav: na primer sredstev proti krčem (antikonvulzivi), glukokortikoidov. 

Mag. Metka Adamič, dr. med., spec. dermatovenerologije

Priporočljivo je biti vsaj 10 minut na dan na sončku, da se lahko v naše telo absorbira dovolj vitamina D. Priporočljivo je biti vsaj 10 minut na dan na sončku, da se lahko v naše telo absorbira dovolj vitamina D.

Če se namažemo s kremo, ki ima sončni faktor večji kot 8, ne moremo sintetizirati D vitamina. Brez zaščitne kreme moramo biti na soncu vsaj 10 minut, trikrat na teden, da lahko po najbolj naravni poti ustvarimo dovolj D vitamina za naše telo. 

Kaj pa hrana? Lahko dobimo dovolj D vitamina s hrano, ki ga le-ta vsebuje?

Teoretično, da, če bi vsak dan pojedli 10 dag morskih rib, kot je npr. losos, sardine, V naši povprečni hrani dobimo okrog 100 enot vitamina D, rabimo pa ga tisoč oz. malce več kot tisoč na dan. S hrano ga torej zelo težko dobimo dovolj. 

Kako je z vitaminom D pri otrocih?

Pomembno je, da je dovolj vitamina D že takrat, ko je otrok v materinem telesu, ker se že v maternici okostje tega otroka bolje razvija, sicer pa je za otroke kasneje seveda zelo dobro, da so čimveč na soncu, sploh pozimi je potrebno loviti sončne žarke. 

Prof. Dr. Marija Pfeifer

Vabljeni k poslušanju še več nasvetov in informacij o vitaminu D, ki jih je v oddaji Dobro jutro podala Prof. Dr. Marija Pfeifer endokrinologinja.

Tudi v tem posnetku izpred nekaj let je Prof. Dr. Marija Pfeifer endokrinologinja, povedala pomembne informacije o vitaminu D.

T. M.
Foto: Pixabax
Video: TV Slovenija