ZAKULISJE: Opereta Življenje ni pita!

15. 1. 2020

Opereta Življenje ni pita je posebna v tem, ker združuje več kot 30 nastopajočih učencev zelo različnih starosti. Kot je za operete značilno, le-ti plešejo, pojejo in igrajo, pridružijo se jim tudi baletne plesalke. Vsi nastopajoči so našemljeni v muce, saj se zgodba dogaja v deželi muc, ki se imenuje Dežela Pit. Mi smo opereto obiskali na njegovi sedmi ponovitvi, potekala pa je v dvorani glasbene šole Risto Savin Žalec. 

Scenarij, režijo, vse pevske priprave, kostumografijo, scensko zasnovo in priredbo v slovenski jezik je pripravila profesorica petja na glasbeni šoli Risto Savin Žalec, sicer pa sopranistka Biba Novak. Glasbo za pesmi v opereti je napisal skladatelj Oscar Weil, vsi nastopajoči pa so trenutni ali bivši učenci glasbene šole Risto Savin Žalec. Nastopajo učenci od petega leta, pa vse tja do študentov, tako da je zelo zanimiva in pestra zasedba, kot se za deželo, kjer prebivajo muce, spodobi. 

Kot smo že dejali, smo opereto obiskali na njegovi sedmi ponovitvi. Tokrat smo bili ves čas v zaodrju, da smo iz prve roke izvedeli, kako se med igro počutijo igralci in na kaj vse morajo biti med igro pozorni. Spremljanje opereta iz tega zornega kota je povsem drugačna izkušnja kot spremljati predstavo iz dvorane, kjer se zakulisje ne vidi. To smo na eni izmed prvih ponovitev že storili. Prispevek s fotografijami si lahko preberete in ogledate tukaj. 

Zgodba je precej hudomušna. Poglejmo! 

V Deželi Pit, ki ji vlada mačji kralj Edvard, ki ima tri hčerke (Loti Dremuckar, Lizo Dremuckar in Floro Dremuckar) se zgodi nekaj neverjetnega. Kralj vsem trem hčeram najde "ustrezne" ženine, prince, ki komaj čakajo, da se poročijo vsak s svojo Dremuckar mačjo princeso. A mucke, samosvoje kot so, si drznejo očetu oporekati in ženine, ki so jim "dodeljene", zavrnejo. Pri tem so seveda zelo samozavestne. Loti npr. je tega mnenja: "Zadeve bomo morale same vzeti v svoje tace, to je jasno, kot beli dan! Razumeta? Kmalu bodo prispeli na dvor! Odslovimo jih, še preden bo prepozno! Nismo za skupaj in NIKOLI ne bomo."

Kot vidite, imajo razvajene dvorne muce čuden okus. Preveč prijaznosti in dobrote jih odbija, zato brez dlake na jeziku svojim snubcem to tudi povedo. 

Ko to izve kralj Edvard je seveda šokiran, prav po mačje zverinsko znori in pred dekleti še bolj ponori. Prepričevanje ne pomaga, mačje princese so trmaste. Potem je tukaj še pokvarjeni Markiz Šnofl, ki na dvoru prav tako meša štrene, tako pri muckah kot pri kralju. Želi si bleščic, želi si bogastva - seveda takoj in seveda brez vsakršnega truda. 

Poglejmo sedaj, kaj so o svojih vlogah v opereti, oziroma muzikalu, povedali nekateri nastopajoči mucki in muce. 

"Imam vlogo Flora Dremuckar, ki je zelo živahna, razigrana in zabavna. Je pa tudi zelo odločna. Vadili smo kar dolgo, že lani smo nastopali, tako da je nekaj predstav že za nami. V glasbeni šoli Risto Savin Žalec sicer plešem balet in igram klavir." Na vprašnje, ali se Raja tudi v bodoče vidi kot pevka in igralka v operetah in ostalih gledaliških igrah, je takoj odgovorila: "Ja, seveda!"

Najbolj všeč pri opereti Življenje ni pita pa mi je to, da so pesmi zelo zabavne, tako da res rada igram v njem."

Raja iz Prebolda

Na današnji sedmi izvedbi operete Življenje ni pita, je bilo skupno malce manj kot 30 nastopajočih, natančneje 26. Prišteti pa moramo še pianistko ter pet baletk, tako, da nas je v tokratni izvedbi bilo 32. Je pa vedno malce drugačna zasedba. Pri osnovnošolskih otrocih je zadeva takšna, da rastejo, se spreminjajo in naše poti se velikokrat hitreje razidejo, verjetno se v srednji šoli še hitrejše, ampak tako pač je. Menjava je vsakoletna, kar je zelo naporno, ker mi kot učitelji zelo težko delamo projekt, ki bi trajal več sezon. Zato, ker ti otroci zrastejo, pa jim kostumi niso več prav, ali zrastejo in jim glas mutira, ali pa dejansko zrastejo tudi po interesih in jim določene vloge postanejo preotročje in se ne želijo ukvarjati več z "otroškimi zborčki."

Gredo pa tudi v srednje šole, ker so nižje glasbene šole že končali in spet se ekipa porazgubi. Ni problem sicer dobiti ekipe, ampak je težava obdržati en projekt več sezon. Nam je letos to uspelo na ta način, da so stari učenci prišli gostovat (Markiz Šnofelj je tudi med njimi - sprejet je na srednjo glasbeno šolo; na solo petje, na kar sem zelo ponosna, ker sva skupaj delala za ta cilj. On je recimo primer, kako lahko potem učenci pridejo nazaj in sodelujejo pri projektih, ki so jih pričeli. Za naslednji projekt verjetno ne bo mogel več, ker ni več član glasbene šole, za ta star projekt pa je prišel oddelati svojo vlogo. 

Se v šolskem letu 2019/20 obeta še kakšen takšen večji projekt oziroma predstava?

Delali bomo opereto Alica v čudežni deželi. To je opereta za otroke, skladatelja Wiliama Slaterja. Glasba je precej zajetna, tudi veliko vlog vsebuje. Kar mi je pri Alici fascinantno je to, da zgodba nima nobenega nauka. Je sicer priljubljena knjiga že okrog 150 let (napisana je bila leta 1865), a dejansko zgodba nima nobenega nauka. Tako, da jo bom malce priredila. Želim si, da bi kljub vsemu v operi bil nekakšen nauk. Ampak samo ozadje, kako je prišlo do Alice v čudežni deželi, je nadvse odlično, zanimivo, človeško, Ta pisatelj, ki je napisal to zgodbo (Lewis Carrol), je napisal to po Alici, ki je resnično obstajala. Bila je tudi zelo fotogenična. 

Nagibamo se k temu, da bi bil muzikal zaključen ob koncu šolskega leta, je pa zelo obsežen projekt, veliko ima arij in ostalih vlog. Predvsem pa mora biti vse skupaj izvedeno nenavadno pravljično, kar pomeni, da bomo najverjetneje še več zapravili za sceno. Oziroma za lepe efekte, ker če že nauka ni, te mora kot gledalca popeljati v nekakšno božansko vesolje. Vizualno se mora to zgoditi. Sodelujočih bo približno toliko kot pri Življenje ni pita, mogoče bo malce več plesalcev, glasba bo prav tako v živo. Kar se tiče vlog, se zna zgoditi, da bodo določeni lahko imeli dve vlogi, ker jih je resnično veliko. Nagibamo se k temu, da naredimo masivno veliko in da je vse skupaj zelo pravljično. Delali bomo torej precej na vizualnosti. Zanimivo bo že to, kako bomo ta vrata naredili, ki se večajo in zmanjšajo. To mi je zdaj trenutno zelo velik izziv, dejansko o tem razmišljam vsak dan. Kako bi naredila ta vizualni trak, da Alica postane majhna in tudi velika. Ali bi to naredila z vrati ali z njo samo?

V tej predstavi pa se bomo zelo držali predloge po knjigi, pesmi, torej songi že obstajajo in jih ne bomo spreminjali, avtorica bom samo slovenskega besedila. Bom pa sicer scenografka, mogoče bom tudi zrisala kostume, pa režiserka in učiteljica petja ter igranja za vse nastopajoče. Mislim, da bo lepa glasba, ker je iz časa romantizma, kar pomeni, da je vse zelo spevno. Ta opereta Življenje ni pita nam je zelo uspela že zaradi tega, ker so bile precej podalpske melodije, se občuti, da je bil originalen avtor Nemec in je veliko tega podalpskega prispeval k zgodbi (veliko je bilo teh napevov, ki so nam Slovencem blizu). Alica v čudežni deželi bo najverjetneje bolj spominjala na Anglijo in na njihove tradiconalne napeve. 

Biba Novak, avtorica muzikala (celotnega projekta, razen izvorne glasbe)

Poglejmo sedaj še, kaj so nam povedali nekateri nastopajoči:

V opereti sem v zboru, igram malo muco, pojem, plešem. Nič mi ni težko početi, mi v bistvu kar gre. Včasih sem tudi plesala balet, zdaj pa pojem in igram tolkala. 

Larisa iz Zaloš

V predstavi sem dvorna muca. Zelo mi je všeč, ker igram in pojem, torej da ni tako, da bi samo stala na odru in nekaj deklamirala. Pesmi sem si hitro zapomnila, mi je lepo šlo. 

Nikolina

Jaz sem spletična in pojem v zboru. Sem v bistvu šepetalka. Sredi igre gremo štiri muce na oder in smo šepetalke. Lučka, jaz, Hana in Larisa. Pred pesmijo pridemo na oder, ker ne vemo, kaj bi naredili, ko nam vsi povedo novico, da so princese zavrnile snubce. Nekdo se spomni, kaj bi lahko naredili in gremo drugim povedat, kaj smo se domislile oz. kaj smo izvedele. Vadili smo kar precej, vedno je en dan pred predstavo dolga vaja na odru, z mikrofoni in vsem. Zelo uživam ko igram, to je res nekaj posebnega. 

Evita

"Igram dvorno damo. Na začetku imava z Ano Logar duet - pesem Mijau. Ta duet je zelo zabaven, lažje si ga je zapomniti, kot katero koli drugo pesem. Pojem pa tudi v zboru in plešem. Zelo mi je všeč nastopati v muzikalih in operetah, ker se vživiš v to vlogo in preprosto ne moreš potem ven iz nje, čeprav je pred nastopom veliko stresa. Tudi treme je nekaj." Na vprašanje, ali se boji, da bi pozabila besedilo, je Ajda odgovorila: "V bistvu ja, ampak to se mi še ni zgodilo, tega res še nisem doživela. Sicer se s solo petjem ukvarjam sedem let."

Ajda

V glasbeni šoli obiskujem tretji razred, sicer pa petega. Učim se igranja na tolkala, kar mi je zelo všeč. Kot vidim, za igranje potrebuješ tudi veliko znanja. V predstavi igram dvornega mačka in pojem v zboru, nimam pa nobene solo pesmi ali dueta. Moram priznati, da imam precej treme, me kar trese, tako da sam si ne bi upal zapeti kakšne pesmi. To, da pojem v zboru pa mi je zelo všeč - samo, da nisem sam na odru pred množico ljudi in da me ne opazijo preveč. Upam, da z leti in sčasoma ne bom imel več teh težav in bom lahko tudi sam stal na odru in me ne bo treslo od strahu. 

Vladimir iz Petrovč

V predstavi sem dvorna muca in pojem v zboru, bi pa želela nekoč imeti samostojno vlogo, da bi bila bolj opažena. Lepo je nastopati in nimam treme, če bi jo pa imela, se to pri meni ne pozna tako zelo. Glasbene šole ne obiskujem, se pa sama doma učim igranja na bobne in petja. 

Ema

Na začetku odpojem duet, pesem Mijau, ki obnovi zgodbo v mačjem jeziku. Ta pesem torej nima besedila, ki bi ga lahko povsem razumeli ljudje. V muzikalih sem že večkrat igrala in to mi je resnično strast, v tem se res vidim dolgoročno. V glasbeni šoli sem končala osnovno glasbeno šolo kitare in klavirja, obiskujem tudi balet in petje, sicer pa sem že na fakulteti, kjer študiram v drugem letniku. Obiskujem akademijo za likovno umetnost, smer ilustracija. 

Ana Logar, ki je sedaj že študentka drugega letnika

Obiskujem 4. letnik gimnazije. Mislim, da mi na značaj kar paše, da sem kralj, sem z veseljem vpliven in ukazujem drugim (smeh), tako da uživam v svoji vlogi. V prihodnosti se mogoče vidim kot igralec, sicer pa bi rad študiral matematiko in fiziko, igralstvo bo pa mogoče ostalo kot hobij. 

Kralj Edvard (Matic)

Kaj nam je po drugi ponovitvi operete povedala profesorica Biba Novak:

Nekaj videoutrinkov iz vaj:

Spremljanje gledališke predstave iz zakulisja nam pričara popolnoma nov vpogled v predstavo. Ste že opazovali kdaj, kako se igralci pripravljajo za igro na odru? Spremljanje gledališke predstave iz zakulisja nam pričara popolnoma nov vpogled v predstavo. Ste že opazovali kdaj, kako se igralci pripravljajo za igro na odru?

Profesorica Biba Novak vsem sodelujočim daje še zadnje pomembne napotke, preden gledalci vstopijo v dvorano in se igra prične.Profesorica Biba Novak vsem sodelujočim daje še zadnje pomembne napotke, preden gledalci vstopijo v dvorano in se igra prične.

Matic, ki se v maski pripravlja na glavno vlogo - vlogo kralja Edvarda.Matic, ki se v maski pripravlja na glavno vlogo - vlogo kralja Edvarda.

Muce, ki v zakusju "še niso dokončane". Potrebujejo še obleko. Muce, ki v zakusju "še niso dokončane". Potrebujejo še obleko.

Nekatere učenke so nam brez sramu priznale, da imajo pred nastopom nekoliko treme. Nekatere učenke so nam brez sramu priznale, da imajo pred nastopom nekoliko treme.

V muzikalu so nastopali učenci različnih starosti. V muzikalu so nastopali učenci različnih starosti.

Pes, petje, igranje - zelo nedolgočasno je bilo na odru. Pes, petje, igranje - zelo nedolgočasno je bilo na odru.

Nastopajoči morajo biti v zakulisju nekaj ur pred pričetkom vsake predstave.Nastopajoči morajo biti v zakulisju nekaj ur pred pričetkom vsake predstave.

Kot smo izvedeli: "Prav vsaka predstava je drugačna, čeprav je scenarij jasno napisan!" Kot smo izvedeli: "Prav vsaka predstava je drugačna, čeprav je scenarij jasno napisan!"

Nekateri igralci obožujejo samostojne vložke, nekateri pa se počutijo varneje, če nastopajo v zboru, saj na ta način niso preveč izpostavljeni. Nekateri igralci obožujejo samostojne vložke, nekateri pa se počutijo varneje, če nastopajo v zboru, saj na ta način niso preveč izpostavljeni.

Mnogi učenci zraven petja obiskujejo še ure učenja katerega od glasbenih instrumentov. Mnogi učenci zraven petja obiskujejo še ure učenja katerega od glasbenih instrumentov.

Opereta spada med zelo zahtevne gledališke žanre. Opereta spada med zelo zahtevne gledališke žanre.

Vladimir nam je priznal, da raje nastopa v zboru kot v samostojnih pevskih ali igralskih vlogah, ker se še spopada z veliko tremo. Vladimir nam je priznal, da raje nastopa v zboru kot v samostojnih pevskih ali igralskih vlogah, ker se še spopada z veliko tremo.

Mačji pogled! Mačji pogled!

Ana Logar je nastopila že v večih muzikalih in operetah, ki so nastali v gasbeni šoli Risto Savin Žalec. Sedaj je že študentka in je napisala že kar nekaj avtorskih pesmi. Ana Logar je nastopila že v večih muzikalih in operetah, ki so nastali v gasbeni šoli Risto Savin Žalec. Sedaj je že študentka in je napisala že kar nekaj avtorskih pesmi.

Mačji zbor. Mačji zbor.

Zadnji napotki pred nastopom. Zadnji napotki pred nastopom.

Mogočni Kralj Edvard, ki ga poslušajo vsi, razen njegovih treh razvajenih hčera. Mogočni Kralj Edvard, ki ga poslušajo vsi, razen njegovih treh razvajenih hčera.

Igralci v garderobi sami poskrbijo, da na odru izgledajo kot jim narekuje vloga. Seveda si pa med seboj pomagajo s poslikavo obraza in nasveti. Igralci v garderobi sami poskrbijo, da na odru izgledajo kot jim narekuje vloga. Seveda si pa med seboj pomagajo s poslikavo obraza in nasveti.

Muca v pripravljenosti! Muca v pripravljenosti!

S Kraljem Edvardom se ne velja šaliti. S Kraljem Edvardom se ne velja šaliti.

Koliko je še časa? Koliko je še časa?

Prvi preizkus odra, ko je dvorana še prazna. Prvi preizkus odra, ko je dvorana še prazna.

Ko so igralci ozvočeni z mikrofoni, ki jih imajo pripete za pas, ne smejo več govoriti, razen, če jim to narekuje vloga, saj se vsaka njihova beseda sliši.Ko so igralci ozvočeni z mikrofoni, ki jih imajo pripete za pas, ne smejo več govoriti, razen, če jim to narekuje vloga, saj se vsaka njihova beseda sliši.

Bomo zmogli? Je kaj treme? Bomo zmogli? Je kaj treme?

Čakamo, čakamo! Še zadnje minute za koncentracijo. Čakamo, čakamo! Še zadnje minute za koncentracijo.

Morda potrebujem še kaj, razen primernega snubca, hehe? Morda potrebujem še kaj, razen primernega snubca, hehe?

Mačkoni v pripravljenosti. Mačkoni v pripravljenosti.

Dolg je mačji rep! Dolg je mačji rep!

Muc z belimi tačkami. Muc z belimi tačkami.

Potrebuje še kdo mačjo grivo? Potrebuje še kdo mačjo grivo?

Ušesa štrlijo, pazi, da ne naježim še dlake! Ušesa štrlijo, pazi, da ne naježim še dlake!

Mačkoni, potrebujemo še kaj? Mačkoni, potrebujemo še kaj?

 Brk še ni! Brk še ni!

Potrebno je tudi preizkusiti gibanje po vsem odru. Vsakič - pred vsako predstavo! Potrebno je tudi preizkusiti gibanje po vsem odru. Vsakič - pred vsako predstavo!

Smo pripravljene; treme pa vseeno imamo nekaj, kajne? Smo pripravljene; treme pa vseeno imamo nekaj, kajne?

Avtorica predstave in pianistka, ki je vse pesmi odigrala v živo. Avtorica predstave in pianistka, ki je vse pesmi odigrala v živo.

Joj, koliko muc; bo oder premali! Joj, koliko muc; bo oder premali!

Gremo, gremo hitro, preden pride kralj!Gremo, gremo hitro, preden pride kralj!

Kralj Edvard pa samo modro molči in ostro gleda! Kralj Edvard pa samo modro molči in ostro gleda!

Koncentriramo se na svoje besedilo. Koncentriramo se na svoje besedilo.

Tik pred nastopom igralci potrebujejo mir, zato jih nikakor nihče ne sme obremenjevati s podrobnostmi, ki niso vezane na njihovo vlogo. Tik pred nastopom igralci potrebujejo mir, zato jih nikakor nihče ne sme obremenjevati s podrobnostmi, ki niso vezane na njihovo vlogo.

Tudi Kralj Edvard se pripravlja na svoj nastop. Tudi Kralj Edvard se pripravlja na svoj nastop.

Mačji sestanek. Mačji sestanek.

Tukaj smo - muce v mačji lepotilnici. Tukaj smo - muce v mačji lepotilnici.

In že na odru! In že na odru!

Zavesa je že zagrnjena, kar pomeni, da so obiskovalci že prišli. Zavesa je že zagrnjena, kar pomeni, da so obiskovalci že prišli.

Še malo pa bo šlo zares! Še malo pa bo šlo zares!

Evo nas, mi smo glavni mačkoni v predstavi! Evo nas, mi smo glavni mačkoni v predstavi!

Kam moram stopiti - sem, tja, malce bolj levo? Kam moram stopiti - sem, tja, malce bolj levo?

Nekaj minut pa še imam! Nekaj minut pa še imam!

Tudi pianino je bil okrašen v mačjem stilu. Tudi pianino je bil okrašen v mačjem stilu.

Okrasne luči so na svojem mestu? Okrasne luči so na svojem mestu?

Luči so že zasijale v vsem svojem sijaju, da popestrijo dogajanje na odru. Luči so že zasijale v vsem svojem sijaju, da popestrijo dogajanje na odru.

In - tišina, zdaj pa res gre zares! In - tišina, zdaj pa res gre zares!

Pogled na oder iz zakulisja je popolnoma drugačen kot iz dvorane! Pogled na oder iz zakulisja je popolnoma drugačen kot iz dvorane!

Predstavljamo našo mačjo deželo Pit. Predstavljamo našo mačjo deželo Pit.

Baletke, ki so še kako popestrile predstavo. Baletke, ki so še kako popestrile predstavo.

Znajo tudi dvorne muce tako plesati? Znajo tudi dvorne muce tako plesati?

Hop, dvorna muca, poglej naše gibe! Hop, dvorna muca, poglej naše gibe!

Prijazni snubci, ki so jih dvorne muce tako neusmiljeno zavrnile. Prijazni snubci, ki so jih dvorne muce tako neusmiljeno zavrnile.

V sedmi ponovitvi je zaigrala tudi avtorica predstave, profesorica Biba Novak. V sedmi ponovitvi je zaigrala tudi avtorica predstave, profesorica Biba Novak.

Gugalnica, ki se pripelje na oder v drugi polovici predstave. Gugalnica, ki se pripelje na oder v drugi polovici predstave.

Torej, muce, kaj bomo s temi snubci? Torej, muce, kaj bomo s temi snubci?

Kralj Edvard pa vendarle ni tako neposlušljiv! Kralj Edvard pa vendarle ni tako neposlušljiv!

Ko zapojejo vsi nastopajoči! Ko zapojejo vsi nastopajoči!

Tik pred zaključnim priklonom. Tik pred zaključnim priklonom.

Mačkonska prijatelja. Mačkonska prijatelja.

Po predstavi pa druženje z oboževalci. Po predstavi pa druženje z oboževalci.

Kako je sedeti na kraljevskem stolu? Kako je sedeti na kraljevskem stolu?

Tanja Mojzer, besedilo in fotografije
Video 1: Tanja Mojzer, montaža: Maja Ikanović
Video 2: Glasbena šola Risto Savin Žalec

SLONTASTIČEN POZOR!

Vabljeni k nagradnemu natečaju Kaj pa ti znaš?

Čaka vas več kot 70 nagrad! Pošljite 3-minutni video vaših spretnosti!

Sodelujete lahko večkrat do 30. marca 2020.