Kako izboljšati pisanje ob pomoči znanega, že objavljenega besedila

3. 4. 2017 - Železni prstan v novi različici

S pomočjo šestošolcev OŠ Franceta Bevka iz Ljubljane smo naredili zanimiv poskus. Ker so se pri pouku učili o pravljici Železni prstan, so, malo za šalo malo za preizkus razumevanja besedila (ne pozabimo, v razumevanju prebranega smo se Slovenci že večkrat slabo odrezali), morali napisati vsak svojo različico spisa.

Kdor te ljudske pravljice ne pozna, lahko svoje znanje izboljša ali vsaj osveži na naslednji povezavi:

https://slovenskepravljice.jimdo.com/ljudske-pravljice/zelezni-prstan/

Naloga šestošolcev je bila napisati spis, v katerem se sami znajdejo v stranski vlogi služabnika. Kako bi se v takem primeru pravljica odvila?

Vsi so izhajali iz naslednjih predpostavk:

- pravljico že poznajo, torej vedo, da ima princesa namen glavnemu junaku ukrasti čarobni prstan,
- ker so v preteklosti, so njihove možnosti drugačne, kot bi bile sicer (ne morejo, na primer, poklicati policije),
- slogovno bi se radi približali ljudski pravljici (čarobne prvine, pravljična števila, način pripovedi …),
- zaželjeno je uporabiti čim več prvin iz ’izvirnega’ Železnega prstana (in ne, na primer, vplesti neznanih letečih predmetov).

17 spisov, 17 pogledov17 spisov, 17 pogledov

Spise (oddanih je bilo sedemnajst) sem prebral in si ob vsakem izpisal nekaj opomb. Nato smo se teden kasneje dobili v Cankarjevem domu, kjer sem jim v živo povedal, kaj si mislim o izdelkih. Če na kratko povzamem, so otroci (stari so enajst ali dvanajst let) zelo dobro prepoznali osnovno problematiko besedila (fantu je ukraden prstan), nekateri pa so že naredili korak naprej in odkrili, da to ni edini problem v Železnem prstanu (čeprav izvirna pravljica tega ne rešuje).

Ugotovili so namreč, da se krivica ni godila le mladeniču, ampak tudi njegovi nevesti, ki se je morala z njim poročiti proti svoji volji. In še v drugega je bila zaljubljena!

V uvodu sem poudaril, da pisanje spisov ni namenjeno le ustvarjanju leposlovnih besedil, saj prav vsak med nami prej ali slej naleti na primer, kjer si mora pomagati s pisano besedo. Vsi namreč pišemo različne prošnje, priporočila, oglase, sporočila, ljubezenska pisma in še marsikaj. Pohvalil sem jih tudi, da so se težave v pravljici lotili resno in zavzeto, nekateri s prav presentljivimi domislicami.

Nato sem vsakemu posebej podal nekaj kritik oziroma predlogov za izboljšavo besedila. Ker se konkretnim primerom nameravam posvetiti v naslednji objavi, bom tokrat bolj splošen.

Vsi začetki so bili enaki (Zjutraj sem se zbudil-a v neznani postelji …), nekaj odstopanja je bilo morda le v podrobnostih. Nekateri so začeli pripoved že večer prej, ko so se nič hudega sluteč odpravljali spat v domači spalnici, drugi so za uvod porabili še nekaj dodatnih stavkov (na primer za opis svojega počutja in nato seveda za okolico), v splošnem pa so bili začetki dokaj predvidljvi in ne posebno zanimivi.

Že v uvodu poskusimo presenetiti.Že v uvodu poskusimo presenetiti.

Nihče se, na primer, ni spomnil začeti z akcijo, kot bi morda napravil jaz:

Za hrbtom sem zaslišal jezne krike in prestrašen sem se ozrl. Visok debel moški s čudnim naglasom me je ozmerjal, naj se takoj ustavim, ker mi bo že pokazal. A mene je bilo preveč strah, da bi se ustavljal. Raje sem stekel stran, skozi široka vrata, ki so vodila na vrt. Tam sem se potuhnil med grmičevjem. Presenečen sem kukal naokrog. Očitno sem se znašel pred nekakšno stekleno palačo in neki neprijazni silak je bil zelo jezen name.

No, to je bilo sicer na hitro, iz glave, a verjetno dovolj poučno:

- dogajanje je gotovo bolj napeto in bolj ’vleče’ kot preprosto prebujanje v postelji,
- bralcu poskušam zbuditi zanimanje in ga vabim k skupnemu ugibanju (kdo sem, kaj sem ušpičil, kdo me zasleduje), kar močno poveča verjetnost, da bo želel nadaljevati branje,
- skozi samo akcijo (beg) poskušam naslikati tudi nekaj okolja, kar naj bi bralca laže povleklo v zgodbo in hkrati pomagalo ustvariti vzporednice z Železnim prstanom (z značilno stekleno palačo).

Sicer pa smo o začetkih že nekaj napisali.

Druga pomembna splošna pripomba so gotovo odnosi med nastopajočimi. Čeprav pravljice, še posebej ljudske, niso znane po hudo globokih čustvih, spremembah razpoloženja in iskrivih dialogih, povsem brez odnosov vendarle niso. Tu je gotovo pomembno omeniti hvaležnost, ki jo kažejo rešene živali, morda pa tudi razočaranje princese, ki se mora poročiti proti svoji volji, in maščevalnost mladeniča, ko je okraden.

Svetujem: okolico opisujte hkrati z dogajanjem.Svetujem: okolico opisujte hkrati z dogajanjem.

Le peščica učencev je namenila nekaj pozornosti odnosom med liki, kar resno vpliva na prepričljivost zgodbe. V pravljicah je seveda povsem na mestu rešiti težavo s čarobno paličico, prstanom ali kako drugo čarovnijo, a nikar ne pozabimo, da je fant prstan in oba dragocena pomočnika pridobil z vloženim trudom, dobroto in žrtvovanjem.

Za vsako zgodbo je torej dobro premisliti, kdo v njej nastopa, kaj ga žene (zakaj kaj počne) in kakšni so odnosi med nastopajočimi, še preden jo začnemo pisati. Posebej je zanimivo, če se odnosi spreminjajo. V Železnem prstanu, na primer, je mladeniču princesa sprva všeč, nato pa je nanjo (po pravici) jezen.

Moja tretja splošna pripomba je bila jedrnatost povedanega. Avtorji spisov so pogosto uporabljali preveč besed, se ponavljali (ampak ne na pravljici primeren, ritmičen način), hkrati pa številnih dobrih idej niso niti poskusili razviti.

Ne ponavljajmo se, če ni nujno.Ne ponavljajmo se, če ni nujno.

Bom dal kar dva primera, najprej za dolgoveznost:

Gospodar je bil lačen. Hotel je zajtrk. Poklical me je in mi naročil, naj mu prinesem zajtrk. Nato sem mu pripravil zajtrk.

In še za prehitro dokončano misel, čeprav je bilo možnosti za nekaj zanimivih in napetih stavkov gotovo dovolj.

Vrgli so me v zapor. Nato sem pobegnil iz zapora.

Hm? Bi znali oba zgornja odlomka v poševnem tisku zapisati boljše?

Več konkretnih primerov pa prihodnjič!

Tomo Kočar, pisatelj in publicist

SLONTASTIČEN POZOR!

Že tretjo sezono je tukaj tečaj angleščine samo na Bansijevi spletni strani. Vse do 4. decembra 2017. Vsak ponedeljek nov del. Čas za ogled posameznega dela je natanko en teden. 
5. del (do 23.10. do 7.00 zjutraj)