Kako napisati privlačen naslov?

27. 2. 2017 - Naslov naj bo kratek, informativen in zanimiv

S pisanjem naslovov šolarji običajno nimajo težav, saj jim jih zapišejo že učitelji, oz. učiteljice. Toda tudi preprosto e-sporočilo ali prošnja za opravljanje počitniškega dela zahtevata nek naslov, ki pa mu večina ne posveča potrebne pozornosti. Žal.

Živimo v zelo tekmovalnem svetu, kjer bo našemu naslovu (z besedilom vred) pogosto namenjen le drobec sekunde. Le toliko časa ima, da naredi boljši vtis od desetin ali celo tisočev drugih in kaj lahko se zgodi, da smo v poplavi tekmecev kljub morda boljši vsebini po krivici prezrti.Če namreč naslov ne izstopa, se bodo drugi pririnili v ospredje in naša priložnost bo splavala po vodi.

Vsak naslov tekmuje s stotinami drugihVsak naslov tekmuje s stotinami drugih

Ko pišemo naslov besedila, kakršnokoli že je, velja vedno slediti nekaterim osnovnim pravilom.

1. Naslov naj bo kratek. V praksi se je pokazalo, da so naslovi najbolj znanih leposlovnih besedil izjemno kratki. Ena, dve, morda tri besede. Recimo:

Macbeth
Oliver Twist
Mali princ
Alkimist
Gospodar prstanov
Grof Monte Christo
Don Kihot

Kratek naslov je uspešen iz več razlogov. Najprej zato, ker si ga je lahko zapomniti. Verjetno vsi že tako kratek naslov Sneguljčica in sedem palčkov običajno skrajšate kar v Sneguljčico. Harry Potter in svetinje smrti postane kar ’tanovi’ Harry Potter in tako naprej.

Kot ste morda opazili, ima večina naštetih uspešnic v naslovu ime glavnega lika. Ljudje pač radi beremo o drugih ljudeh, pa čeprav izmišljenih. Tudi, če se odločimo v naslov vtakniti kaj drugega, lahko ostanemo kratki:

Zaklad Sierra Madre
V 80 dneh okoli sveta
Alica v Čudežni deželi
Angeli in demoni
V vrtincu
Žrelo
Igre lakote

Pri teh naslovih opazimo pomembno razliko. O zgodbi povedo precej več od prej naštetih, kar nas pripelje do nalednje točke.

2. Naslov naj bi bil informativen. To omeni, da moramo v le nekaj besedah zajeti bistvo dela, ki ima nekaj sto besed, morda pa celo več sto strani. Tule je še nekaj takšnih naslovov:

Vojna in mir
Prigode Huckleberryja Finna
Boter
Čarli in tovarna čokolade
Parfum
Vojna zvezd
Čarovnik iz Oza

Naslovnica prve knjige o Čarovniku iz OzaNaslovnica prve knjige o Čarovniku iz Oza

Vsi takšni naslovi dajejo bralcu že kar dobro dobro vedeti, kaj lahko pričakuje. Ljubitelji zgodovinskih romanov bodo seveda posegli po Tolstojevem romanu, Twainovo mojstrovino bodo vzeli v roke ljubitelji pustolovskih del, kogar privlačijo kriminalke z mafijci, mora vsekakor poskusiti z najslavnejšim romanom Maria Puza.

Če avtor ni tako znan, da bi bralci poznali njegovo delo že po njegovem imenu (Stephen King ali Agatha Christie sta pač blagovna znamka, ki pritegne tudi brez naslova), je takšna informativnost več kot priporočljiva. Težko si predstavljam, da bi se danes Shakespeare lahko pojavil pri kateremkoli literarnem agentu in poskusil svoj prvenec ponuditi pod preprostim imenom, kot je Othello.

Verjetno bi mu predlagali, če ne celo zahtevali, da v naslov vključi besedo strast ali ljubosumje ali kaj podobnega. Med žanrskimi pisci so nekatere besede v naslovih še posebej pogoste. Za bralce ljubezenskih romanov (prevara, midva, laži, sladko, …) bo besednjak drugačen od besednjaka za ljubitelje grozljivk (mora, kri, rezilo, mračno, …).

Še bolj je takšen besednjak pomemben v novinarskem pisanju, kjer je ena osnovnih značilnosti omejenost prostora in izjemen pomen naslova. Bralci novic praviloma naslove le preletijo in med njimi izberejo peščico tistih, ki se jim zdijo pozornosti. Bistvo časopisne novice mora biti torej zajeto že v naslovu:

Drugi januar bo spet praznik
Olimpija - Maribor 1 : 1
Požar povzročil za pet milijonov škode
Umrl nekdanji predsednik

Tudi v svetu časopisov in revij je konkuenca neusmiljenaTudi v svetu časopisov in revij je konkuenca neusmiljena

Toda takšni suhoparno informativni naslovi so le ena izmed možnosti in od avtorjev, pa tudi same uredniške politike, je odvisno, ali se odločijo za nekoliko slikovitejši pristop. Tule je nekaj sorodnih naslovov, ki so še vedno informativni, a se zdijo precej bolj domiselni:

Sindikati in ministrstvo v slepi ulici
Jezerniki pogasili Vročico
Poplava odplaknila milijone
Zadnja pot velikega popotnika

Tako pridemo do tretje točke ustvarjanja naslovov.

3. Naslov vsakega besedila naj bi bil izviren. Oglejmo si nekaj takih:

Skrivnostni primer ali kdo je umoril psa
Ubiti ptico oponašalko
Kje je moj sir?
Gospodar muh
Kratka zgodovina časa
Umrite v bankrotu
Dolina lutk

Takšen naslov poda neko informacijo in vzbudi radovednost. Včasih, še posebej pri neliterarnih delih, pride v poštev tudi podnaslov. Podnaslovi so lahko močno orožje, s katerim lahko dodamo eno ali drugo, če nam že v naslov ni uspelo vtakniti obojega.

Dandanes pišejo vsi - a kdo bo potem bral?Dandanes pišejo vsi - a kdo bo potem bral?

Tako bi lahko naslov Romeo in Julija dopolnili z Nesmrtna ljubezenska zgodba, vedno aktualni (in dolgočasni) Moja pot v šolo pa s Kako sem trgal hlače in se ob tem celo hahljal. Če dobro pomislimo, ta trik uporabljajo v večini medijev. Časopisi imajo običajno ob naslovih še podnaslove in celo kratke povzetke, filmski plakati ob naslovu dodajo še kako propagadno informacijo (nov film režiserja Šunda), v televizijskih reklamah poskušajo združiti informativnost z igrivostjo (kar vzemite si nekaj minut in naslednji oglasni blok zares poslušajte), ...

Ko pišemo naslov, moramo imeti v mislih naslovnika. Če je ta resnoben starejši gospod, prav gotovo v naslov ne bomo vtaknili besede kul. Če je to navijač ljubljanskega klub, bomo gotovo pazili pri izbiri besed ob porazu njegovega moštva. Če je to naš osebni prijatelj, bomo lahko uporabili kak interni štos, ob katerem bi nekdo od zunaj samo skomignil z rameni. To nas privede do vse bolj izdelanih trikov pisanja naslovov, o katerih pa bomo sestavili poseben članek.

Tudi za članke, ne le za naslove, namreč velja, da ne smejo biti predolgi in tale je že zelo na robu. Do prihodnjič!

Foto: Pixabay.com

Ilustracija: Javna last, http://reallycoolblog4you.blogspot.com/2014/04/wizard-of-oz-books.html

Tomo Kočar, pisatelj in publicist