Je panika sploh potrebna?

18. 4. 2016

Še dober mesec in pol nas loči od zaključka šolskega leta. Nekateri otroci v tem obdobju radi popustijo ali izrazijo odpor do šole. Zato ravno zdaj potrebujejo mirne, a odločne starše, s katerimi se lahko pogovorijo, ko so v stiski in, ko jih je strah.

Ter predvsem starše, ki verjamejo vanje in jim dajejo občutek, da jih imajo najraje ne glede na to, kako uspešni so v šoli. Svoje delo bodo morali opraviti sami, vi pa jim lahko pri tem pomagate s svojo naravnanostjo. Nasvete o tem, kako pravilno ravnati, je podala Lea Beznik, psihologinja na Centru za svetovanje in usmerjanje otrok, mladostnikov in staršev Platea.

 V času zaključevanja šolskega leta je veliko otrok in mladostnikov ter seveda staršev pod velikimi pritiski. Pri učenju in prevzemanju odgovornosti za šolsko delo žal ni nobene čarobne palčke. Je delo in potrebno ga je opraviti.V času zaključevanja šolskega leta je veliko otrok in mladostnikov ter seveda staršev pod velikimi pritiski. Pri učenju in prevzemanju odgovornosti za šolsko delo žal ni nobene čarobne palčke. Je delo in potrebno ga je opraviti.

1. Določimo čas za učenje.

Skupaj z otrokom določite uro v dnevu, ki otroku za učenje najbolj ustreza in vztrajajo, da se otrok tega tudi drži. Določite čas npr. od 16.00 do 17.00  in vztrajajte, da v tem času otrok sedi za svojo pisalno mizo, je v svoji sobi in dela za šolo (domače naloge, se uči). Pet minut pred tem, ko je čas, da se gre otrok učit, naj zazvoni alarm in tako bo otrok vedel, da je čas za učenje. Na starših pa je seveda, da vztrajamo.

2. Otrok naj napiše seznam obveznosti.

Učenci imajo ob koncu leta veliko obveznosti in pogosto jih grabi panika. Vsak dan sproti naj si otrok napiše, kaj vse mora danes ali v naslednjih dneh opraviti. To je zelo pomembno, saj ko so obveznosti napisane, ima otrok boljši pregled in se lažje organizira. Če otrok nima dobre organizacije, mu pri tem pomagajmo. Skupaj z njim določimo in napišimo, kdaj se mora kaj učiti, kako naj si učenje razdeli in razporedi.

3. Z otrokom iščite tehnike, ki jim bolj ustrezajo.

»Pojdi se učit!« otrokom pogosto ne pomaga kaj dosti, saj ne vejo, kako naj se učenja sploh lotijo, da bodo učinkoviti. Pogosto otrokom klasične tehnike učenja  branje – delanje izpiskov - ponavljanje, ne ustrezajo povsem, saj prehitro izgubijo koncentracijo. Če otrok nima motivacije za učenje, poskušajmo najti tehnike, ki so bolj učinkovite.

4. Uporabljajte pozitivni govor in jezik sprejemanja.

Izogibajmo se negativnemu razmišljanju : Ne bo ji uspelo popraviti. Ne bo zmogel. Prepozno si se lotil ipd. Otrok mora v nas čutiti oporo in zaupanje, da bo lahko črpal iz tega moči, da se spopade z izzivi. Kadar je le mogoče otroka spomnimo na situacije, ko je bil uspešen.

Najbolj ključno je, da starši ostanemo močni in ne delamo prevelike panike ali širimo strah na otroka, pač pa smo mirni,  dosledni in samozavestni, saj to prenašamo tudi na otroke.Najbolj ključno je, da starši ostanemo močni in ne delamo prevelike panike ali širimo strah na otroka, pač pa smo mirni, dosledni in samozavestni, saj to prenašamo tudi na otroke.

5. Otroku pomagajte, da se sprosti.

Če je našega otroka strah ali je pod velikimi pritiski, mu omogočimo čim več situacij, da se sprosti. Povabimo ga na sprehod ali mu omogočimo kakšno drugo telesno aktivnost, pomagajmo mu s pomočjo sprostitvenih tehnik ali s pomočjo vizualizacije. Lahko ga naučimo dihalnik tehnik. Otrok naj vdihne skozi nos in štejte do štiri, nato naj izdihne in šteje do šest. Naj v tem ritmu vdihne desetkrat.

6. Vsa pozornost naj ne bo usmerjena v šolo.

S preveliko pozornostjo ocenam in poudarkom na pomembnosti le teh, povečujemo pritisk, pod pritiskom pa otrok težje dela in pokaže svoje znanje. Veliko preveč pozornosti se posveča ocenam in strahu pred tem, na katero šolo se bo otrok vpisal. Naj otrok nima občutka, da je šolski uspeh edina stvar, ki je pomembna in ki jo cenite pri otroku.

Včasih se zgodi, da otroka sam sebi postavlja visoke zahteve in ima izredno visoka pričakovanja in je uspeh edino kar ceni. Tudi v tem primeru, je potrebno, da otroka učite in mu pokažite vse njegove talente in sposobnosti. Če smo usmerjeni le v eno področje -ali šolski uspeh ali uspeh na športnem, glasbenem, umetniškem ali kulturnem področju- in otroku spodleti ali ne uspe doseči tega, kar smo pričakovali mi ali je on pričakoval sam od sebe, je to slabo za njegovo samopodobo, ki pa je ključna za uspeh in zadovoljstvo v življenju. Zavedajmo se, da vsi otroci ne morejo in da niti ni potrebno, da dosegajo najvišje rezultate.

Lea Beznik je psihologinja na Centru za svetovanje in usmerjanje otrok, mladostnikov in staršev Platea. Lea Beznik je psihologinja na Centru za svetovanje in usmerjanje otrok, mladostnikov in staršev Platea.

E. V., Lea Beznik

SLONTASTIČEN POZOR!

Vabljeni k sodelovanju v nagradnem natečaju Kaj pa ti znaš?!

Čaka vas več kot 70 nagrad! Pošljite 3-minutni video vaših spretnosti!

Sodelujete lahko večkrat do 30. septembra 2020.