Soba spet ni pospravljena?!

2. 10. 2015

Hišna opravila in pospravljanje so nemalokdaj jabolko spora v družini. Nekateri otroci nočejo pospravljati in iščejo vse mogoče  izgovore, zakaj ne bodo pospravili, najdejo načine, kako se izogniti delu.

Nekateri otroci ob omembi pospravljanja odgovarjajo, zraven trmarijo, celo doživljajo izpade jeze ali pa odklonilno zapustijo prostor. Spet drugi otroci pa nimajo nikakršnih težav s pospravljanjem, tudi reči jim ni treba, da naj to storijo. Kaj je razlika med temi otroci? Vzgoja.

Bodimo pošteni, tedensko in neprestano pospravljanje ni najljubše opravilo. Tudi odrasli se nemalokdaj izogibamo pospravljanju ali ker nas ne privlači, ali utruja, ali pa imamo na samo pospravljanje slab spomin. A če želimo živeti v čistoči in redu, potem se prej ali slej moramo lotiti pospravljanja. Dom je sestavljen iz vseh članov družine, zato je prav, da v nego gospodinjstva vključimo tudi otroke. Kajti skrbeti za dom ne pomeni imeti obsesijo s čiščenjem, ampak predvsem izraža mar, skrb in pripadnost za skupnost, za družino. Zato, spodbujajte otroke k dejavni udeležbi snovanja doma, ki se izraža tudi skozi čiščenje in neprestano nego.

Vprašanja za dialoško raziskovanje:

Ali je mama Dana ravnala prav? Zakaj?
Zakaj je oče uporabil avtoriteto pri svoji zahtevi?
Ali je prav, da otok pomaga pri hišnih opravilih?
Kdaj je otrok dovolj star, da lahko poprime za kakšno opravilo?
Ali je pomembno otroku razložiti, kaj je pomeni čistoča in red v hiši? Zakaj?
Ali se otroci učijo samostojnosti in odgovornosti pri pospravljanju?
Kako bi otoku razložili, zakaj je pospravljanje pomembno zanj?

Skrb za dom je opravilo celotne družine in zato skupna odgovornost vseh članov in zato je prav, da otroke vključite v hišna opravila, seveda starosti in zmožnosti primerno. Na začetku, ko otroke še uvajamo v hišna opravila, jih lahko motiviramo z igro, pozneje ko so otroci večji in igra ni več dovolj, je dialog dobro orodje za utemeljitev pomena hišnih opravil. Straši tako otroku razložite, kaj pomeni red in čistoča v hiši in zakaj je to pomembno. Otroku je treba argumentirati, zakaj čistiti dom, in jih vključiti s spraševanjem, kaj to njim pomeni, kako oni doživljajo dom in čiščenje.

Imeti urejeno hišo, ni le stvar estetike, ampak tudi higiene. Zato se z otokom pogovorite, vzemite si čas in mu dialoško razložite, zakaj je čistost in urejenost pomembna za vas in zanj. Otroku s tem gradite pot v samostojno življenje, saj bo nekoč živel v svojem domu in zanj skrbel natanko tako, kot se je priučil v vzgojnem procesu. Ko bodo otroci spoznali pomen hišnega reda, ga bodo tudi lažje razumeli in se dela lotili sami od sebe. S priganjanjem, avtoritarnimi zapovedmi in prepovedmi kratkoročno dosežemo želen rezultat. Dolgoročno pa se žal motivacija otroka zmanjša in dobi odpor do dela, čemur sledi slaba volja in na splošno slab odnos do opravil.

Kaja Kosec in Anja Čala z zavoda Za dialog.Kaja Kosec in Anja Čala z zavoda Za dialog.

K. K. in A. Č.
Zavod Za dialog
Kaja Kosec, mag., mag. iz zavoda Za dialog, razvija vzgojno-izobraževalno metodo dialog in vodi izobraževalne delavnice, kjer poučuje dialoške tehnike in dobre dialoške prakse. Anja Čala, univ. dipl. teol., v zavodu Za dialog, raziskuje vloge vrednot, moralnih orientacij v vzgojnem procesu in jih skozi dialoško prakso približuje otrokom.

 T. M.

Foto: Freedigitalphotos

SLONTASTIČEN POZOR!

Vabljeni k nagradnemu natečaju Kaj pa ti znaš?

Čaka vas več kot 70 nagrad! Pošljite 3-minutni video vaših spretnosti!

Sodelujete lahko večkrat do 30. marca 2020.