Mami, oči, tudi jaz bi imel svoj telefon!!

6. 8. 2015

Ste tudi vi že slišali ta stavek? Kdaj je čas za otrokov prvi prenosni telefon? 

V porastu tehnologije, nad katero se poleg otrok navdušujejo odrasli in mladi starši, ima vedno več otrok stik s pametnimi napravami. Vse več otrok prosti čas preživlja s telefonom ali tapkanjem po eni izmed pametnih naprav. Večinoma je to tapkanje brezplodno delo, brez kreativnosti in poglobljenega razmišljanja. Veliko je igranja igric, igranja z aplikacijami in listanja internetnih strani, ki pa imajo vse prej kot poučno vsebino.

Otroci v nemosti preživljajo ure in ure s pametnimi napravami, ki pa ne samo fizično polenijo telo, tudi zelo malo prispevajo h kognitivnemu razvoju. Otrok ne naučijo socializacije, vzpostavljanja zdravih odnosov in nikakor pametne naprave ne učijo dialoga.

 Starši so prvi pristojni, da otroku ponudijo možnost zdravega razvoja. Zdrav razvoj pa zahteva čas in velik vložek energije, aktivno preživljanje časa z otrokom. Starši so prvi pristojni, da otroku ponudijo možnost zdravega razvoja. Zdrav razvoj pa zahteva čas in velik vložek energije, aktivno preživljanje časa z otrokom.

Današnji tempo življenja je intenziven in stresen, starši se težko umirijo in se v polnosti posvetijo otroku. A v dialogu sta ravno brezčasnost in prisotnost nujna. Če starši želijo pristen odnos z otrokom, potem je potreben pogovor, živ dialog. Skozi dialog otroci zdravo odraščajo, razvijajo značaj, odkrivajo svet, socialno zorijo in kognitivno uspevajo. Skupaj preberite zgornjo zgodbo o Kranjčevih, pri pogovoru pa so vam na voljo vprašanja za dialoško raziskovanje: 

· Kdaj je pravi čas za prvi prenosni telefon? (starost otroka)

·  Zakaj do določene starosti ni primerna uporaba telefona?

·  Kaj pomeni odgovorna uporaba prenosnega telefona?

·  Kaj je vplivalo na Zarjino željo po lastnem telefonu?

·  Ali je prav, da otroci že v osnovni šoli uporabljajo prenosne telefone?

·  Ali bi bil predlog staršev o delitvi Valovega telefona primeren? Kako bi Val sprejel ta predlog?

·  Na kakšen način naj starša sporočita svojo odločitev? Ali morata svojo odločitev tudi utemeljiti?
 

Odmerite čas, ki ga bo otrok preživel s pametno napravo in imejte vpogled v vsebine. Odmerite čas, ki ga bo otrok preživel s pametno napravo in imejte vpogled v vsebine.

Zmernost v uporabi pametnih naprav je ključna. Ključna, če želite zagotoviti otrokom poln zdrav razvoj. Pomembno je, da se starša uskladita in razložita otroku svojo odločitev, zakaj in kdaj je primerno imeti npr. svoj telefon. Ko se odločita za nakup, morata otroku razložiti kakšna je odgovorna uporaba in čemu primarno služi telefon. Če otrok uporablja pametne naprave, mu pokažite poučne vsebine, tiste, ki spodbujajo razmišljanje in prikličejo ustvarjalnost. Predvsem pa nadomestite pametne naprave s seboj, svojo prisotnostjo in bodite dejavno vključeni v življenje otroka. Pogovarjajte se z otroki, pripravite jih na življenje in se zabavajte skupaj z njimi.

KAKO ZVABITI OTROKE STRAN OD PAMETNIH NAPRAV? 

Izkoristite tople poletne večere za dialoško družinsko druženje. Zvečer, po družinski večerji se skupaj, vsi družinski člani, odpravite ven, če ste na morju, na plažo, če doma, pa do bližnjega travnika, na klopco ali gozd. S seboj vzemite odeje ali brisače in dialoško zgodbo (npr. naše Kranjčeve). Na poti predstavite in jasno opišite otrokom namen in vaš osebni interes dialoškega druženja. Na izbrani lokaciji se skupaj v krogu usedite in preberete dialoško zgodbo. Če so otroci pismeni, jih vključite v branje zgodbe. Nato začnite dialoško raziskovanje. Predvsem si dovolite spraševati, misliti zunaj okvirjev in bodite pozorni na otrokovo razmišljanje. Sodelujte z njimi in skupaj razvijajte dialog o izpostavljeni temi. Spodbudite otroke k razmišljanju in poglabljanju v zgodbo in jo povežite s svojo družinsko prakso. Sprašujte se po svojem družinskem delovanju in družinskih odnosih, ki jih krojite. Vključite otroke in jim dajte priložnost, da vpeljejo nove prakse. Vsekakor jih opomnite, da naj iščejo realne uresničljive predloge. Mnoštvo predlogov skupaj preučite, pretehtajte njihove možnosti za realizacijo in se nato skupajodločite za enega. V opozorilo navajamo, da če omogočite otrokom, da aktivno sodelujejo v oblikovanju družine, potem je vaša odgovornost in naloga, da izbrane predloge/prakse tudi podprete in uresničite. 

Kaja Kosec, mag., mag. in Anja Čala, univ. dipl. teol. iz zavoda Za dialog.Kaja Kosec, mag., mag. in Anja Čala, univ. dipl. teol. iz zavoda Za dialog.

V prejšnjem prispevku so se Kranjčevi spopadali z ekologijo in odpadki.

Foto: Freedigitalphotos, arhiv Za dialog

SLONTASTIČEN POZOR!

Vabljeni k nagradnemu natečaju Kaj pa ti znaš?

Čaka vas več kot 70 nagrad! Pošljite 3-minutni video vaših spretnosti!

Sodelujete lahko večkrat do 30. marca 2020.