Ob koncu šole izmučene tudi mame

27. 6. 2014

Od nas se pričakuje, da se z otroki učimo, pripravljamo na kontrolne naloge in spraševanje, z otroki ponavljamo v šoli obravnavane vsebine, jih po možnosti še nadgrajujemo, se učimo pesmice, beremo z njimi knjige, pomagamo pri pripravi različnih projektov in podobno. Tudi pod oznako dejavnega vključevanja staršev v šolo se skrivajo nove naloge in obveznosti ne le za otroke, temveč tudi za starše - tako je za Bansi.si zapisala Alenka Švab, sociologinja, predavateljica na Fakulteti za družbene vede in mamica dveh hčera, starih osem in 13 let. 

Po navadi so otroci tisti, ki mrzlično odštevajo zadnje šolske dni in se veselijo (brezskrbnih) počitnic, zdi pa se, da smo že dolgo tudi starši tisti, ki si bomo kmalu vsaj za dva meseca lahko oddahnili od neštetih domačih nalog, mrzličnega učenja, številnih šolskih projektov, seštevanja točk za vstop v želeno gimnazijo ipd. Vse več je namreč dejavnosti, v katere smo vpleteni tudi starši, če to hočemo ali nočemo. Vedno bolj je samoumevno, da so šolske obveznosti nekaj, kar se razteza ne le prek časa, ki ga otrok preživi v šoli, temveč se zajeda tudi v vsakdanji čas staršev. Od nas se pričakuje, da se z otroki učimo, pripravljamo na kontrolne naloge in spraševanje, z otroki ponavljamo v šoli obravnavane vsebine, jih po možnosti še nadgrajujemo, se učimo pesmice, beremo z njimi knjige, pomagamo pri pripravi različnih projektov in podobno. Tudi pod oznako dejavnega vključevanja staršev v šolo se skrivajo nove naloge in obveznosti ne le za otroke, temveč tudi za starše. Tudi sama spadam med mame, ki so ob koncu šolskega leta zaradi šole že pošteno izmučene, pred dnevi pa me je 'razveselilo' še sporočilo hčerine učiteljice, ki nam priporoča, naj tudi med počitnicami ne zaspimo in naj pridno ponavljamo v preteklem šolskem letu nabrano znanje.

Sociologinja Alenka Švab.Sociologinja Alenka Švab.

Ko to pojasnjujem kolegom in kolegicam iz tujine, me večinoma le debelo gledajo. Domače naloge in druge dodatne obveznosti so pri njih nekaj, kar se opravi v šoli, ne pa doma, in nikakor se ne pričakuje, da breme šolskih obveznosti in dejavnosti nosijo starši. Seveda že slišim argument, da staršem vsega tega res ni treba početi, saj gre vendar za otrokove obveznosti, s čimer se do neke mere celo strinjam, saj so pogosto ambiciozni starši tisti, ki to kolo v veliki meri poganjajo naprej. Vsekakor pa je težava bistveno kompleksnejša in bolj večplastna, in namen tega zapisa zagotovo ni le tarnanje o tem, kako veliko obveznosti imamo starši.

Breme šolskih obveznosti in dejavnosti vse bolj nosijo starši.Breme šolskih obveznosti in dejavnosti vse bolj nosijo starši.

Na drugi strani so šola, preobremenjeni/-e učitelji/-ce in dejstvo, da se tudi starši vedno pogosteje vmešavajo v delo učiteljev/-ic, počutijo se kompetentne, da sodijo o njihovem delu, pritiskajo nanje, ko otroku ne gre, kot si sami želijo, in pogosto skušajo svoje ambicije vsiliti tudi v obvezni ali dodatni šolski program. Del težave je gotovo tudi v tem, da se vseh vsebin v šoli ne da obravnavati, zato se zdi samoumevno, da se opravijo doma (v obliki učenja nepredelane snovi, domačih nalog, priprav projektov, ustnih nastopov ipd.). Dejstvo pa ostaja, da so v tem začaranem krogu vsi vpleteni, še posebej pa otroci, bistveno preobremenjeni, dvomim pa, da so zaradi tega bistveno bolj izobraženi ali sposobnejši. Verjetno prej ravno nasprotno, saj marsikdo te hitre tekme preprosto ne zmore.

 Foto: Osebni arhiv A. Š., BOBO

Saša Banjanac Lubej

SLONTASTIČEN POZOR!

Vabljeni k sodelovanju v nagradnem natečaju Kaj pa ti znaš?!

Čaka vas več kot 70 nagrad! Pošljite 3-minutni video vaših spretnosti!

Sodelujete lahko večkrat do 30. septembra 2020.